I forbindelse med Hjørnets podcast om komedie-genren, har Brie gravet en god, gammel artikel frem om emnet, fra hans blog Bries Blog-o-rama. God fornøjelse!
Brian
Iskov, JP Indblik juli 2011
Takket
være hits som ”Tømmermænd i Thailand” er den sjove genre blevet Hollywoods nye
guldkalv. Komediekonger som Judd Apatow har succes med at improvisere sig frem
til et resultat, mens andre foretrækker at støtte sig til et solidt manuskript,
som i den biografaktuelle ”Paul”. I Danmark arbejder komedieinstruktører også
med improvisation som værktøj, om end i noget mindre skala.
I ARTIKLEN MEDVIRKER:
Simon
Pegg & Nick Frost. Britisk skuespiller- og
manusforfatterduo. Har skrevet og spillet hovedroller i ”Paul” samt
kultsucceserne ”Hot Fuzz” og ”Shaun of the Dead”.
Judd Apatow under optagelserne til "Superbad" (2007) | pr-foto |
Greg
Mottola. Amerikansk filminstruktør. Før ”Paul”
instruerede han bl.a. teenagekomedien ”Superbad” og seks episoder af tv-serien
”Undeclared”, begge produceret af Judd
Apatow og skrevet af Seth Rogen
(rumvæsnets stemme i ”Paul”).
Rasmus
Heide. Dansk filminstruktør. Har instrueret komedierne
”Blå mænd”, ”Julefrokosten” og ”Alle for én” (fås på dvd med ekstra
improviseret materiale).
Jonas
Elmer. Dansk filminstruktør bag de overvejende
improviserede ”Let's Get Lost” og ”Monas verden”. Har desuden signeret
spillefilmen ”Nynne” og flere sæsoner af tv-serien ”Langt fra Las Vegas”.
Seneste film er den amerikansk-producerede komedie ”New in Town” med Renée Zellweger.
Greg
Mottola om Judd Apatow
Fører man luppen over flere af de senere års
populære komedier fra Amerika, begynder et mønster at træde frem. Filmene
handler helst om umodne mænd, der bringer sig selv i dybt pinlige situationer.
De benytter sig i høj grad af improviserede optrin, hvor de medvirkende ”føder”
gags og replikker i øjeblikket. Og hvis instruktøren ikke lige hedder Todd
Phillips (som i ”Tømmermænd”), figurerer navnet Judd Apatow gerne mindst ét
sted på rulleteksterne.
Greg Motola / pr-foto |
Den 43-årige Judd Apatow har blot tre film
under bæltet som instruktør (”The 40-Year-Old Virgin”, ”Knocked Up” og ”Funny
People”). Til gengæld står han krediteret som producer, forfatter eller
igangsætter på mere end 20 filmkomedier inden for det seneste tiår.
En del af Judd Apatows succes beror på, at
han giver sin faste kreds af komikere (bl.a. Will Ferrell, Steve Carell, Adam
Sandler og Seth Rogen) frie tøjler til at skyde vildt fra hoften, mens
kameraerne snurrer.
»Judds tilgang til komedie er baseret på
improvisation, og jeg tror, det har givet genren et frisk pust,« mener
instruktøren Greg Mottola. Han har tidligere iscenesat dele af tv-serien
”Undeclared” samt ungdomsfilmen ”Superbad”, begge produceret af Judd Apatow.
»Judds grundlæggende idé er, at han går i
klipperummet med et utal af valgmuligheder for hver eneste vits, hver eneste
scene, sågar hver eneste følelse i filmen. Mens han optager, får han
skuespillerne til at riffe over materialet i en uendelighed. »Prøv at spille
scenen, som om du er nervøs; prøv nu at spille den træt” og så videre. Han kan
bogstavelig talt klippe flere vidt forskellige versioner sammen af hver film,
han laver,« forklarer Greg Mottola.
Selv i ”Superbad”, hvor manuskriptet ifølge
Mottola var »ret præcist«, endte instruktøren og skuespillerne med at tilføje
»et ton ekstra jokes«:
»I næsten alle scener fandt vi på fire-fem
forskellige vitser, vi kunne sætte ind i stedet for den oprindelige,« fortæller
Greg Mottola.
»Når man laver film på den måde, skriver man
i praksis manuskriptet fuldstændig om i klipperummet, og det giver en enorm
fleksibilitet. Desværre hæmmer det også iscenesættelsen til en vis grad. Der er
mange filmiske ting, som ikke kan lade sig gøre, for hvis man f.eks. bevæger
kameraet, låser man sig selv fast i et klippemønster, som ikke kan ændres
senere. Så der er fordele og ulemper,« medgiver Greg Mottola.
Simon
Pegg & Nick Frost
Greg Mottola har senest instrueret science
fiction-komedien ”Paul”, der skildrer to britiske ufo-nørders road trip gennem Amerika med et rumvæsen
på slæb.
Manuskriptet er begået af filmens
hovedrolleindehavere, Simon Pegg og Nick Frost, som vandt et trofast
kultpublikum med zombiekomedien ”Shaun of the Dead” og actionfilmparodien ”Hot
Fuzz” (ligeledes skrevet af dem selv). Da hverken Pegg eller Frost er uddannede
skuespillere, føler de to venner sig tryggest, når historiens komiske setups og
payoffs er nøje planlagt på forhånd. Derfor skiller ”Paul” sig også ud fra
tidens hovedstrøm af amerikanske komedier, idet den vægter afviklingen af plot
og gags lige højt.
Nick Frost og Simon Pegg i "Paul" |
»Der er noget tilfredsstillende ved at bruge
kræfter på at skrive et gennemarbejdet manus, som er tæt pakket med vitser,«
forklarer Nick Frost, og Simon Pegg sekunderer:
»En komedie, hvor alle scenerne er rystet ud
af ærmet, kan nemt komme til at føles lovlig løs i kødet. Desuden bliver det
svært at skabe kontinuitet fra scene til scene, når man finder på tingene
undervejs. Så ender publikum med at sidde og se på en række usammenhængende
sketcher.«
»Ved at improvisere så meget sætter man også
sin lid til, at skuespillerne reelt skriver manuskriptet for én,« tilføjer Nick
Frost og tænker højt:
»Jeg tror, det er et biprodukt af den
typiske Hollywood-situation, hvor manuskriptet måske ikke ligger klar, men
finansieringen er på plads, og så tænker producenterne, at så kan de lige så
godt gå i gang med at filme.«
Simon Pegg anerkender, at ”Paul” ikke er fri
for at tage sig nogle udflugter undervejs.
»Men grundlæggende er historien stramt
fortalt, og filmen holder et rapt tempo. Så snart en komedie bevæger sig ud
over to timers spilletid, kommer man på glatis,« siger Pegg med et slet skjult
hib til Judd Apatow, hvis tre hidtidige film som instruktør er hhv. 116, 129 og
146 minutter lange.
Trods deres skepsis har Pegg og Frost, med
Greg Mottola ved roret, alligevel lukket ekstemporalspillet ind ad bagdøren. De
fleste biroller i ”Paul” er besat med drevne improvisatorer som Jason Bateman,
Bill Hader og Kristen Wiig (de sidstnævnte kendt fra det legendariske
tv-satireshow ”Saturday Night Live”).
»Eftersom vi har castet cremen af amerikansk
improv, virkede det fjollet ikke at slippe dem løs foran kameraet. Som
udgangspunkt optog vi alle scenerne, sådan som vi havde skrevet dem, og
derefter fik skuespillerne lov at prøve nogle ting af. Jason Bateman har f.eks.
en fantastisk replikbehandling, så hver gang han fik lyst til at give en scene
sit eget præg, lod vi ham gøre det,« fortæller Nick Frost.
Rasmus
Heide
»Det er klart, at improvisationer kan give
guldkorn og gaver, for en håndfuld skæve hjerner vil altid få flere ideer end
en enkelt. Men hvis man lader det stikke af i hver scene, risikerer man også et
meget ujævnt resultat.«
Mick Øgendahl og Rasmus Heide / pr-foto |
Sådan siger Rasmus Heide, som med komedien
”Alle for én” har skabt årets hidtil mest sete danske film. Den selvlærte
instruktør drømmer om at lave lystspil efter Apatow-metoden. Men improvisationer
sluger i sagens natur »oceaner af tid«, og den slags fråds tillader danske
filmbudgetter sjældent.
»Når vi kun har penge til fire-fem takes af
hver scene, og hele holdet står og venter, kan vi ikke bare tillade os at
galoppere ud ad en tangent,« siger Rasmus Heide.
I stedet øver han gerne manuskriptet igennem
med skuespillerne inden optagestart. Under prøvefasen kan alle byde ind med
ideer og forslag til forbedringer. Men så snart klaptræet smækker, må
instruktøren begrænse legen til nogle få, udvalgte scener, hvor han lader
skuespillerne jamme sig frem til et morsommere resultat end det skrevne.
Under produktionen af ”Alle for én” noterede
han sig, at en scene ville fungere bedre, hvis den startede midt i en
diskussion mellem filmens to brødre (spillet af Mick Øgendahl og Rasmus
Bjerg). I manuskriptets margen griflede Heide tre bud på, hvad dén
diskussion kunne handle om.
»Næste dag, da scenen skulle skydes, prøvede
skuespillerne at overgå hinanden i gakkede ideer. Jonatan Spang foreslog en
debat om, hvorvidt Grundtvig var vegetar, og Øgendahl fandt på noget, der var
endnu længere ude. Men vi prøvede alle indfaldene af, og det viste sig, at
Rasmus Bjergs bud var sjovest,« forklarer Rasmus Heide. Derfor kan man i den
færdige film opleve Bjerg fundere over, hvorfor A4-papir hedder, som det gør.
Jonas
Elmer
»Improvisation i komedier er jo ikke noget
nyt. Charlie Chaplin brugte det
gennem hele sin karriere,« påpeger Rasmus Heides danske kollega Jonas Elmer,
der har ekstemporerede scener i samtlige af sine film til dato. Når Nynnes
bukseben sidder fast i en dør, eller Renée Zellweger har problemer med at
forsørge under åben himmel i Jonas Elmers ”New in Town”, er optrinnene udtænkt
og udført på stedet.
»Det skaber noget frihed, når skuespillerne
får rum til at undersøge situationer, karakterer og konflikter i stedet for
bare at aflevere, hvad der står på papiret. Det er en mere organisk måde, hvor
man bevæger sig på randen af afgrunden i stedet for at spille sikkert,« mener
Jonas Elmer.
Jonas Elmer (midt) under optagelserne til "New in Town" | pr-foto |
Inden Jonas Elmer optog så meget som et
sekund af sin debutfilm, ”Let's Get Lost” fra 1997, brugte han seks måneder på
at improvisere en handling frem. Sammen med sine fire skuespillere prøvede han
en lang række scenarier af, og gennem disse øvelser begyndte figurernes psykologi
at tage form: »Hvad sker der, hvis ham, du slår op med, bliver vred? Hvad hvis
han bliver glad?«
Kun én replik var fastlagt i manuskriptet,
da kameraerne begyndte at snurre på ”Let's Get Lost”. »Der er ikke én klassisk
punchline i den film,« siger Jonas Elmer, som på settet gav hver skuespiller
individuelle retningslinjer for, hvordan scenerne skulle starte.
»Jeg udpegede nogle små øer undervejs, hvor
de kunne komme op og trække vejret, før de skulle plumpe i vandet igen og
svømme videre sammen. Men når der blev sagt værsgo, kunne de gøre, hvad pokker
de ville inden for rammerne,« forklarer Jonas Elmer om sin fremgangsmåde.
Den 45-årige instruktør har tidligere taget
teatersportkurser i Chicago, og med sin næste film, ”IRL”, vil han atter
arbejde målrettet med improvisationer. Igen rækker budgettet dog ikke til ødsel
luksus-legestue a la Judd Apatow:
»Improvisation er en arbejdsmetode, som godt
kan gøre producenter og filminstitutter bange. Det kræver, at de stoler på
talentet og på metodens rigtighed. For der er jo ingen garantier for, at
resultatet bliver godt, når man ikke kan vurdere det på forhånd,« erfarer han.
Bonusmateriale:
JONAS
ELMER OM IMPROV-COMEDY I USA
Tre af de væsentligste rugekasser for
improv-skuespillere i USA er teatertrupperne Second City (Chicago) og The
Groundlings (Los Angeles) samt tv-showet ”Saturday Night Live”, der sender fra
New York. Her har en lang række af de mest berømte komedieskuespillere fra
1980'erne og fremefter finpudset deres talenter, før de brød igennem på film.
»Der eksisterer et helt andet miljø omkring
improvisation i Amerika,« fortæller den danske komedieinstruktør Jonas Elmer,
der har studeret teatersport ved ImprovOlympic i Chicago.
»Dér, såvel som i New York og Los Angeles,
har komikerne et kæmpe arbejdsnetværk, hvor de bruger år på at dygtiggøre sig.
Mange bliver episodeforfattere på tv-serier, mens de laver stand-up og spiller
film- og teaterroller ved siden af. De behandler comedy som en kunstart, og
improv er et værktøj, de kan bruge inden for alle disciplinerne,« siger Jonas
Elmer.
0 comments:
Send en kommentar