Anmeldelse: Carnage

• Film: Carnage
  • Medvirkende: Kate Winslet, Christoph Waltz, Jodie Foster
  • Instruktion: Roman Polanski
  • Premiere: 2. februar, 2012

Anmeldt af Casper K. I. Christensen

Carnage er en af den slags film, der giver sig selv et overordnet benspænd, med det formål at presse det bedste ud af filmen. 4 skuespillere, 1½ time, 1 scene og en historie om hvordan to middelklasse-ægtepar river de pæne facader af hinanden, for at eksponere deres indre, dyriske selv. Roman Polanski er en ældre herre (79 år) og måske er rusten begyndt af brede sig, for Carnage kommer aldrig rigtigt op at flyve.

Idéen er såmænd god nok og fungerer sikkert fint i det teaterstykke som filmen er baseret på, men i sit forsøg på at skubbe sine karakterer rundt i alle deres følelsesmæssige ekstremer og skiftende alliancer, knækker manuskriptet halsen. Ind i mellem tager filmenes fire karakterer nogle så ekstreme beslutninger og ændrer humør så hurtigt, at det virker komplet unaturligt.

Skuespillerne er ikke 2 x hr. og fru. Hvemsomhelst, med Jodie Foster og John C. Reilly på den ene side og Kate Winslet og Christoph Waltz på den anden. Vi ved at de kan spille så englene synger, men her virker de overgearede og forpustede. Som om de halser efter det diktatoriske manus, der pisker dem rundt i manegen. Undtagen Christoph Waltz - han holder, men det er nok fordi hans karakter har den tyndeste facade til at starte med.

Til trods for ovenstående ender filmen faktisk med at være ganske underholdende og der fyres unægteligt nogle fede replikker af her og der. Dette, kombineret med Christoph Waltz's præstation, gør til nød filmen seværdig, men det er ikke nok til at slette skuffelsen over endnu en mellemvare fra Roman Polanski.

Mildt underholdende, men kluntet skrevet og spillet