tirsdag den 2. september 2008

Bag scenerne på film-trailere

I anledning af Don "The Voice" LaFontaines død, bringer Filmnørden her en artikel om kunsten at lave film-trailers og hvilke underliggende teorier, der ligger til grund for den gemene film-trailers sammensætning.

Blog Image
Bag scenerne på film-trailere

Du bliver manipuleret på de mest nuancerede måder og du æder det råt og ender gerne med at bruge penge på at se en film, der viser sig at være noget bæ. Men hvad er det egentlig for nogle metoder trailerne bruger (eller rettere de producere der laver dem)?

Af Filmnørden

Du har måske ikke lige tænkt over det, men en trailer er egentlig en glorificeret reklame. En reklame der har et eneste formål: at få dig til at bruge dine lommepenge på at gå i biffen!

Action bliver til sex
Den klassiske Hollywood trailer kender de fleste. Eksplosioner/larm, musik og one-liners i et tiltagende hurtigt klippet virvar, krydret med en dyyyb stemme der siger noget i stil med ”One man… (eksplosion)… One woman…(tungeslasker)… together they changed the story of the universe…” eller lignende. Traileren ender med et kæmpe brag, hvorefter alt bliver stille og filmens titel toner frem på lærredet.
Det er den ældste trailer-opbygning i bogen, og den virker underligt nok hver gang. Drengene bliver adrenalin-høje af eksplosionerne og pigerne bliver ellevilde af de svedige muskler. Men prøv at tage Freud-brillerne på og se på opbygningen. Den starter stille og roligt, men spændingen bygger hurtigere og hurtigere op til bristpunktet, hvor forløsningen udformer sig i et øredøvende brag. Nøjagtigt som i et godt samleje. Pludselig er vold og spænding kædet sammen med sex, og du reagere om du vil det eller ej.

Blog Image
Verdensmester i trailer
Førnævnte trailer vinder du ikke priser på. Det fandt Timm Dinesen fra DR ud af, da han i april 2003 vandt den højt estimerede, internationale Promax-award, for en trailer til TV-serien Nikolaj & Julie. Nu er TV naturligvis noget ganske andet end biograf-film, men målet er det samme.
- Mit job er i bund og grund, at trykke på de rigtige knapper. At fremkalde særlige følelser hos folk og at få dem til at se det program jeg laver traileren for. Men selvom jeg skal nå et specifikt mål med en trailer, så handler det for mig om at være fint følende og instinktiv.
Timm vandt for en trailer, der egentlig er ret enkel. Den bestod af to scener fra serien, der fik lov at køre lidt længere, end man normalt tillader. Henover de sparsomme klip, blev der kørt en betydningsfuld sætning eller to, nuppet fra seriens skuespillere og resultatet var den perfekte smagsprøve.

Mod strømmen
Men at gå mod strømmen og folks forventninger, kan i sig selv være et ”våben”. De fleste er godt trætte af den klassiske Hollywood trailer, så hvad er mere naturligt end at gøre det stik modsatte. Jerry Seinfelds selvfikserede dokumentar Comedian, havde sidste års absolut bedste trailer. Den tog pis på Mr. Big-stemmen. En mand med Mr. Big-stemme sidder i et studie og skal indtale stemmen til Comedians trailer, men stik imod producerens tiltagende instrukser, insisterer manden på at sige typiske Mr. Big-ting: ”One man…” og ”In a land before time…”. Det har intet har med filmen at gøre, hvilket er morsomt, hvilket tænder seernes opmærksomhed.

Så næste gang din rumpe er placeret i biffens plyssæde og din puls stiger når trailerne kører over lærredet, så tag dit forundrende ansigtsudtryk på, at prøv at læg mærke til hvilke af dine knapper der lige er blevet trykket på.


Denne artikel blev første gang bragt i magasinet Chili i februar 2004.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...