onsdag den 3. juni 2009

Trailer: Synecdoche, New York + Hvor bliver de gode film dog af?

Så Cannes Festivalen er vel overstået og verdenen er blevet forsikret om, at der stadig findes enkelte folk, der tør bruge filmmediet til andet end populistisk, meningsløs underholdning. Ikke at der er noget galt i populistisk, meningsløs underholdning. Det er jo trods alt... underholdende, og det er skam en kvalitet som Hjørnet sætter pris på. Men!

Jeg har netop brugt den sidste time på, at snuse rigtigt mange af de nyeste trailers igennem og et mønster begyndte at vise sig: 9 ud af 10 trailers gad jeg ikke engang se hele vejen igennem til slutningen. Alverdens filmselskaber spytter film ud i en lind strøm, men kan det virkelig passe at der ikke er en eneste ( som ikke er blevet dækket på Hjørnet) der kan vække bare den mindste interesse?

Kevin Spacey i dramaet The Shrink, om en Hollywood-psykolog, der får et nervesammenbrud... GAB!

Will Ferrell i eventyrfilmen Land Of The Lost, om en videnskabsmand der suges ind i en verden fyldt med dinosaurer gennem et tidshul... GAB!

Denzel og Travolta i krimien The Taking Of Pelham 123, om en skurk der kaprer et undergrundstog i New York og bla, bla, bla... GAB!

Jeg har set omkring 20 flere trailers, for den ene ligegyldige produktion efter den anden. Vi er nået til et punkt hvor langt de fleste premierefilm, er konstrueret på basis af en for længst gennetæsket formel, der gør filmene mindre fængende end de popcorn og den cola man har slæbt med i biffen.

Er det noget nyt? Egentlig ikke, men netop i dag slog det mig bare, hvor meget crap man dog skal rode igennem, før end man finder noget der er ægte interessant. Grand Teatret i København viser tegn på samme situation. Det er nok en af de mest idealistiske biografer i Danmark, men selv denne bif, føler sig nødsaget til at vise Hollywood-pop som Engle Og Dæmoner. Jeg havde ellers krydset fingre for, at forrige års privindende succeser som No Country For Old Men og There Will Be Blood, ville bane vejen for flere kvali-film af samme slags, men de lader godt nok vente på sig.

Nu ser det hele heldigvis ikke sort ud, for der er naturligvis gode sager på vej (Public Enemies, Bronson, District 9), men er det bare mig eller bliver der ikke længere og længere mellem snapsene?

Anyway, trailer-jagten var ikke helt forgæves, for der slipper stadig guldklumper gennem filmstudiernes tiltagende stramme komercielle net, som eksempelvis Synecdoche, New York. Skrevet og instrueret af den dejligt forkvaklede Charlie Kaufman (Being John Malkovich, Adaptation) handler denne film om en teaterinstruktør (Philip Seymour Hoffman), der i et håbløst forsøg på at opnå den ultimative realisme, prøver at genskabe hele New York i en hangar. Se traileren her og hjælp Filmnørden med at krydse fingre for lidt mere kvali og lidt mindre pop:



Dansk premiere d. 19. juni, men nok kun i Grand og enkelte andre steder. Ellers kommer den rimelig tjept på DVD d. 21. juli.

Gå til forsiden - klik her!

2 comments:

Anonym sagde ...

Tja Synecdoche, new york ser lovende ud... Dog må jeg sige at Shrink er en film jeg ser frem til, dog blot pga. Spacey, som jeg personligt mener er den største nulevende skuespiller..

Nu har jeg også kigget lidt på trailere til tiden der kommer og her ser jeg frem til:

Inglorious Bastards (tror bare du har glemt denne, fordi den er for oplagt)

Brüno (tja, ved ikke hvorfor... den skal bare ses)

Litmits of control (Glæder mig til at se hvad den gode Jim Jarmusch har fundet på)

The Hurt Locker (ved ikke om den kommer til DK men den ser fin ud)

Surrogates (er lidt "la la" omkring denne, men glæder mig til at se Bruce)

Precious (film om en ægte amerikaner. ;) )

Svagin

Filmnørden sagde ...

Både Inglourious Basterds, Brüno og The Hurt Locker har været omtalt på Hjørnet, og dem tror jeg der er rigtigt god grund til at glæde sig til. Jeg ledte bare efter mere nyt og fedt på vej, men man skal igennem ufatteligt meget uinteressant, før man finder en enkelt guldklump eller to :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...