tirsdag den 15. september 2009

25 Film Du Skal Se Inden Du Biver 25

Filmnørden har for nyligt suppleret månedsbladet Chili Magazine med en artikel, der fortæller deres unge læsere, hvilke 25 film der er produceret inden for de sidste 25 år, som de skal se inde de bliver 25 år gamle. Af uforklarlige årsager har tosserne på redaktionen nummereret listen uden min godkendelse. Det var netop meningen at filmene IKKE skulle prioriteres, men dem om det. Jeg har slettet prioriterings-tallene her, så artiklen fremstår som den var tiltænkt.

Og får at vække din nysgerrighed kan jeg fortælle at både asiatisk, fransk, dansk og italiensk film er repræsenteret.

Klik på billederne nedenfor, for at se dem i højere opløsning...


God fornøjelse!

Gå til forsiden - klik her!

2 comments:

Anonym sagde ...

FIGHT CLUB, SUPERBAD, INTO THE WILD, TRAINSPOTTING og til dels THELMA AND LOUISE samt BORAT er jeg enig i. Resten af filmene kan jeg ikke se skulle miste indvirkning blot fordi man skrider op i alderen.

Jeg syntes i øvrigt din liste er er ret "dovent" udarbejdet, især når nu du har udnævnt dig selv til filmnørd.
Bevares alle film på listen er da gode film, men det kan sgu ikke have taget mange minutter at strikke den sammen.
Hvis jeg på forsiden af et blad blev lovet 25film jeg SKAL se, inden jeg runder 25, og derefter bliver præsenteret for denne, ja så ville jeg blive pænt skuffet.

Sådanne lister skal vel i bund og grund bruges som inspiration til at "finde" nye film? Men samtlige film, er de fleste vel allerede bekendte med?
Selvfølgelig skal der være plads til nogle af de største blockbusters, men hvor er de lidt mere obskure film? Dem "vi" kun kommer til at kende fordi de bliver præsenteret for os af en filmnørd!!

Du har opsat et dogme for dig selv, som lyder "25 film du skal se inden du bliver 25". Som jeg var inde på tidligere, har jeg virkelig svært ved at se hvordan det gør sig gældende for langt størstedelen af filmene!
Savner sgu lidt opfindsomhed, samt en smule kreativitet her.

Med mindre "Chili" har ændret målgruppe siden jeg gik i folkeskole, så forstår jeg ikke hvorfor du præsenterer læserne for eksempelvis BLADE RUNNER og "THERE WILL BE BLOOD. Det er uden tvivl rigtig gode film, men dog noget krævende taget din målgruppe i betragtning. Uden at undervurdere den danske ungdom, så mener jeg sgu du kaster perler for svin. Du vil da heller ikke anbefale dem BORTE MED BLÆSTEN (eller vil du?)

Jeg har lidt et problem med de to danske film du anbefaler.
Hvorfor er det vigtigt at se BÆNKEN og FESTEN i en ung alder? Tror sgu næsten de rammer mere hårdt på det "ældre" publikum.
Hvorfor ikke helere anbefale dem TRO, HÅB OG KÆRLIGHED eller KUNDSKABENS TRÆ. Disse film indeholder i langt højere grad problemstillinger skoleelever kan relatere til. Og ikke nok med det, måske kan disse to film måske ligefrem rykke en smule oppe i hovederne på de unge.
Det samme kan vel siges om en film som FUCKIN ÅMÅL Iøvrigt af samme instruktør der gav os LILYA 4-EVER, en film der i den grad kan være lidt af en øjenåbner.

Nå, nu gider jeg ikke være sur mere.
Ha en go dag hilsen Leif Brandt

Anonym sagde ...

Jeg kan ikke se hvad der skulle være i vejen med at anbefale Bænken. Kan huske at jeg så Bænken i folkeskolen tror jeg gik i 5. - 6. klasse. Vi var 2 klasser der skulle se den og kan da huske at den satte nogle heftige debatter og tanker i gang hos folk og nogle mere end andre.. Men det var en film alle stort set var enige om var god. Kan heller ikke se hvad der nu er i vejen med at anbefale Festen.. Hvis man endelig skal anbefale noget dansk så skal man komme ind på den her Dogme bølge..

Og du foreslår "Tro håb og kærlighed"? jeg tænker at den måske er lidt for gammeldags og umoderne til et undt publikum i 2012..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...