mandag den 7. september 2009

Verdens længste film-maraton?


Filmnørden skal i aften i biffen og se Mænd Der Hader Kvinder og Pigen Der Legede Med Ilden - et relativt beskedent film-maraton, men det mindede mig pludselig om det mest absurde og sindssyge film-arrangement, jeg nogensinde har været involveret i.

Tilbage i 2004 foreslog jeg for redaktionen på ungdomsmagasinet Chili, at afholde og skrive en reportage fra et film-maraton, der først slutter når der er en tilskuer tilbage. Deltagerne var Filmnørdens daværende bofælle Martin Landin (M), Chilis daværende redaktionssekretær Karne Lykkebo (K) og undertegnede (F). Reglerne var ret simple. Vi skulle sætte os ned og se film indtil to af os havde bukket under for træthed. Hvilke film vi skulle se blev besluttet på skift og efter hver film var der fem minutters pause - tyve minutter efter hver tredje. Reglerne var meget specifikke og kan downloades her, skulle de ha' interesse.

Det blev til et MEGET langt arrangement, selvom æren var det eneste der var på spil. Vi startede lørdag eftermiddag kl. 13.00 og var først færdige søndag kl 23.02. At det overhovedet kan lade sig gøre at se så mange film i træk, uden at gå fra forstanden, er imponerende. Vi gik i gang med en iver kun ægte filmnørder kan udviser overfor sådan et åndssvaget projekt, vi overholdt reglerne og vi fik, ikke mindst, set en pokkers masse film. Det sjove var hvor meget strategi der pludselig gik i valgene af film. Personligt gik jeg meget aggressivt til værks og valgte film som jeg anså for værende svære at holde sig vågne til, mens Martin Landin spillede ret passivt og valgte film han vidste kunne holde ham vågen. Martonet forløb som følger:

Lørdag kl. 13.00 - Den Uendelige Historie (M)
Lørdag kl. 14.39 - Deliverance (F)
Lørdag kl. 16.33 - Mulholland Falls (K)
Lørdag kl. 18.40 - Donnie Darko (M)
Lørdag kl. 20.37 - Blow-Up (F)
Lørdag kl. 22.33 - Oh, Brother Where Art Thou (K)
Søndag kl. 00.39 - Narc (M)
Søndag kl. 02.29 - 2001: A Space Odyssey (F)
Søndag kl. 05.02 - Singing In The Rain (K)
Søndag kl. 07.05 - Swingers (M)
Søndag kl. 08.46 - Remains Of The Day (K)
Søndag kl. 11.05 - Hellboy (M)
* Martin Landin smider håndklædet i ringen
Søndag kl. 13.29 - Paris, Texas (F)
Søndag kl. 16.01 - Butch Cassidy & The Sundance Kid (K)
Søndag kl. 17.56 - Virgin Suicides (K)
Søndag kl. 19.53 - Pieces Of April (F)
Søndag kl. 21.18 - Roger Dodger (K)
* Filmnørden smider håndklædet i ringen

Kl. 23.02 søndag aften, efter 17 film af i alt 34 timers længde, måtte Filmnørden se sig nødsaget til at smide håndklædet i ringen, ganske enkelt fordi jeg havde for meget arbejde jeg skulle lave om mandagen. Egentlig var min film-grænse ikke nået, hvilket er grunden til at jeg den sidste tid har overvejet at gennemføre eksperimentet igen. Om det bliver til noget må tiden vise. Indtil videre har det dog været en fornøjelse at genopfriske verdens (muligvis) længste film-maraton ;-)

Gå til forsiden - klik her!

6 comments:

Jonas Åradsson sagde ...

Er det Filmnørdens ære, stædighed eller forglemmelse der forhindrer ham I at hylde Karne for sejren?

Filmnørden sagde ...

Det er hverken ære eller forglemmelse - nok mere stædighed og knækket stolthed ;-)Jeg har derimod glemt at nævne, at jeg faktisk mellem næstsidste og sidste film egentlig burde være blevet diskvalificeret, fordi jeg kom for sent tilbage fra en tisse-pause, men det synes vi simpelthen var for fesen en afslutning på projektet :-) Så karne vandt faktisk ikke bare en gang, men to gange!

SEJR! sagde ...

Vi gjorde faktisk noget lignende forrige weekend, folk var dog svage og holdt ikke så længe og jeg løb med sejren klokken 03:30 om natten (vi startede kl 15)

Unknown sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Unknown sagde ...

Jeg har godt nok aldrig hørt om Butch Cassidy & The Sunshine Kid :-D

Filmnørden sagde ...

Hahaa! Det er den ukendte 2'er :-D Nej, det er naturligvis en satvefjel. Hermed rettet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...