Anmeldelse: Drengerøve (Grown Ups)

Film: Drengerøve (Grown Ups)
Medvirkende: Adam Sandler, Selma Hayek, Chris Rock
Instruktion: Dennis Dugan (Happy Gilmore, Beverly Hills Ninja)
Premiere: 30. september 2010

Skrevet af: Jesper Laursen

Adam Sandlers humor er død. Den er ikke længere blandt os. Vores rejse sammen begyndte med Happy Gilmore, hvis voldelige forløsninger og originalitet gjorde mig forhåbningsfuld om nyt komisk talent. Jeg nød faktisk The Wedding Singer og grinede da en del under Big Daddy og slap et grin eller to til Waterboy. Det var jo ganske sjovt.

Men nu er det ikke sjovt længere. Drengerøve er et Disney-eventyr med røvballedunst. Det er "nøj hvor var fortiden bedre end nutiden" og en bagudstræben til gamle sukkerdryppende familieværdier.

Ok, ok. Rolig nu. Tag din valium. Er du ikke bare en forudindtaget filmsnob, der kun vil se tysk, stum ekspressionisme? Måske. Og jo, jeg er før gået ind til film og set dem med de forkerte forventninger og ikke kunne lide dem. Og jo, på den liste er The Big Lebowski, Sin City, Idioterne og adskillelige andre fantastiske film. Og jo, jeg havde da på fornemmelsen, at det her blev skidt. Men jeg VILLE ikke dømme på forhånd. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne for, at det ikke skulle ske. Jeg gik ind for at se den, med en stræben efter et par gode grin, cola og popcorn. Og jeg grinede da også et par gange. Mest af folk der kom til skade fysisk, mens jeg spiste mine popcorn og drak min cola. En overgang troede jeg endda at det var lidt fedt. Jeg troede at det var en genrepastiche. En joke på middelamerikanerens våde drømme om hvordan USA burde være. Men det var meget værre. De mente det... eller også har jeg igen misset noget centralt.

Jeg vil ikke tale om plottet. Det giver ingen mening. Det er direkte fornærmende og det er derfor jeg er vred. Det er ok at lave jokes om prutter eller om at tisse i vandet i vandlandet. Men hele filmen? Ikke én original ide? Og absurd patetiske pointer om familie, kærlighed og ægteskab undervejs? TÅKRUMMENDE! Ikke et twist jeg ikke havde forudset? OG SLUTNINGEN?!? Tager du gas på mig? Hvor nedladende kan man blive? Åh, se på de stakkels rednecks som vi bankede i basket for 20 år siden. Fuck de må have det dårligt, men så giver vi dem da revanche og alle er glade?!?!? Er det hvad der er tilbage i dig, Adam Sandler? Virkelig? VIRKELIG?

Og castingen? David Spade og Kevin James kan jeg til nød forstå, men Chris Rock? Selma Hayek? Steve Buscemi? Rob Schneider? AH...

Du er død for mig, Adam Sandler. Jeg skal ikke have mere, hvis det her er hvad du har. Jeg har set episoder af The Bold & The Beautiful, der havde noget mere originalt at sige, end den her film og som på deres egen måde også var sjovere. Den er endda instrueret af Dennis Dugan, der også lavede Happy Gilmore. Endnu et offer i dette trafikuheld af en film.

Hjørnets karakter:
Ikke drengerøv, bare røv

Køb filmen for en slik på Amazon.co.uk: