fredag den 29. januar 2010

Sygdom, Golden Globes, fødselsdag, anmeldelser og arbejde!

HEY FOLKENS!

Hvor er det dejligt at se jer igen! Jeg har ligget syg i to uger, men er tilbage på benene nu og synes lige det er på sin plads med en personlig hilsen til jer allesammen.

Sygdom
Film kan mange ting, men de kan ikke få kål på en hård influenza. De kan dog få tiden til at gå hurtigere, mens kroppen restituerer og det har jeg naturligvis nydt godt af, mens jeg har ligget og rallet på sofaen. Denne influenza har dog betydet, at Hjørnet er gået midliertidigt i stå og det var absolut ikke meningen. Det er ærgerligt, men sådan er det altså med hobby-agtige sideprojekter, hvor meget man så end brænder for dem. Men nu skal det være slut med stilheden på Hjørnet, for influenzaen er lettet og jeg er klar til lidt mere action på Filmnørdens Hjørne.

Golden Globes
Det første jeg gjorde i influenza-perioden, var at se Golden Globe-uddelingen fra Los Angeles. Om noget blev jeg kun ENDNU mere syg af, at opleve dette forfærdelige rygklapper-show, for sjældent har jeg været SÅ uenig med en prisuddeling som dette års Golden Globes. Jeg mener, årets bedste film = Avatar!?! (Eller "Av'dar", som Schwarzenegger så ekvilibrerende udtalte det, da han gav den mest prestigefyldte Golden Globe til hans gamle buddy James Cameron). Avatar er jo virkelig ikke en særlig god film - flot, ja, men ikke særlig god. I min fortvivlelse ringede jeg hostende til min podcast-kompagnon Jesper Laursen og spruttede af frustration, men Laursen havde kun en ting at sige til sagen: MONEY TALKS!

Så sandt. Avatar er nu den mest indtjenende film nogensinde og det resulterer altså i en omgang priser, selvom det er dybt ufortjent. Ingen tvivl, Avatar fortjener alle de priser den kan score for sine TEKNISKE præstationer, men for at en film skal være den "bedste", så skal den altså kunne meget andet end være flot. Og Avatar er KUN flot. Guderne må vide hvad Hollywood Foreign Press Association har tænkt på, da de valgte Avatar som årets bedste film og James Cameron som årets bedste instruktør.

Men jeg er slet ikke færdig med at sprutte over Golden Globes. Er The Hangover virkelig 2009' bedste musical eller komedie? Er Robert Downey Jr.'s som Sherlock Holmes virkelig 2009's bedste skuespiller i en musical eller komedie? Er UP virkelig 2009's bedste animationsfilm? (Nej, det er Coraline). Jeg fatter det slet ikke. Mange af de andre priser var jeg dog ganske enig i. Jeff Bridges fik for sit skuespil i Crazy Heart. Sandra Bullock fik for The Blind Side. Das Weisse Band fik for bedste udenlandske film.

Alt i alt var det dog det faktum at de to største priser gik til Avatar, der skuffede mest. Så kom Screen Actors Guild Awards og tildelte Bedste Ensemble-skuespil (altså, det bedste hold skuespillere på en film) til Inglourious Basterds, der dælme var en af 2009's største skuffelser. Endnu et fuldstændig uforståeligt valg.

Men så kom Critics Choice Awards og tildelte Bedste Instruktør og Film til Kathryn Bigelow og hendes film The Hurt Locker. Glimrende!

Ja, der er sket meget på prisuddelingsfronten de seneste uger, men det eneste stensikre man kan få ud af at se på resultaterne er: Oscar-uddelingen er umulig at forudse! Mere umulig en normalt, for i alle de små prisuddelinger der ligger op til det store show, plejer der gerne at tegne sig et klart billede af hvilke film der scorer og hvilke film der misser. I år scorer og misser filmene dog i øst og vest, uden noget synligt system eller klart billede. Dette er for det første et tegn på, at Hollywood er i en mindre eksistentiel kriser, men for det andet er det også et tegn på at årets Oscar-uddeling bliver møg spændende. Jeg GLÆDER mig!

Nomineringerne til Oscar-uddelingen offentliggøres d. 2. februar og selve showet løber af stablen d. 7. marts og vi skal nok holde jer opdateret med info ;-)

Fødselsdag
Nu havde vi egentlig planlagt, at der skulle gøres et lidt større nummer ud af Filmnørdens Hjørnes fødselsdag, men også denne fest åd influenzaen. D. 28. januar (i går) var det nemlig et år siden Filmnørdens Hjørne så dagens lys. Hip-hip og hurra for Hjørnet ;-)

Anmeldelser
Jeg mangler at skrive et HAV af anmeldelser. Alting Bliver Godt Igen, The Road, Up In The Air, Det Regner Med Frikadeller, Kvinden Der Drømte Om En Mand, Nine, Max Manus, Planet 51 og The Men Who Stare At Goats mangler alle at blive anmeldt her på Hjørnet. En håndfuld af dem har vi anmeldt i vores podcast, så de kommer nok ikke med i skreven form på Hjørnet, men resten skal ordnes i en fart. Det vil blive til en række små lyn-anmeldelser, så vi kan få dem af vejen. Mere om dette senere.

Arbejde

For Filmnørdens Hjørne er ikke ude af ilden endnu. Jeg har nemlig fået en pokkers masse arbejde (altså, den slags man tjener penge på) og det arbejde kommer til, at stjæle tid fra Filmnørdens Hjørne. Ja, undskyld, men der skal jo tjenes lidt håndører, så hjulene kan køre rundt. Dette betyder dog ikke at Filmnørdens Hjørne skal lide mere end højst nødvendigt. Der ligger stadig en podcast nr. 14 og venter i redigeringsfasen og podcast nr. 15 er allerede planlagt. Skrider denne planlægning? Helt sikkert, men du kan være sikker på at vi vender tilbage WITH A VENGANCE, når tiden er til det.

Sikken en rodet omgang plidder-pladder, men nu måtte jeg altså bare ud med noget. Håber vi ses snart igen og pas godt på jer selv og se en masse film ;-)

Hygge-hilsen,

Casper C aka. Filmnørden