mandag den 23. februar 2009

Oscar 2009 - Vinderne af Filmnørdens Oscar-gættekonkurrence

For godt og vel 12. år i træk, afholdt Filmnørden Oscar-arrangement, for en eksklusiv lille gruppe med-nørder. Det er en traditionsrig affære, men ingen mere traditionsrig, end den ærede Oscar-gættekonkurrence. Deltagerne gætter på forhånd på hvem de tror vinder Oscars, for så at finde ud af hvem der scorer førstepræmien, som aftenen skrider fremad. I år blev det til en delt førstplads mellem:
Johan K & Anders V B

Med hele 17 rigtige af 24 mulige, er det et imponerende resultat og Filmnørden interviewede dem begge efter sejren:

Johan, hvordan gjorde du det?
-
Jeg tjekkede Oscar-odds på nettet, og derefter krydstjekkede jeg de bedste odds med mit hjerte. Hjertet var uenig i ca. 33 % af oddsene - og så droppede jeg det dér med hjertet.

Anders, hvordan gjorde du det?
- Rent talent og mavefornemmelse. En fænomenal fornemmelse for film generelt og for akademiets smag specifikt.

Johan, hvad synes du om de resterende deltageres indsatser?
- Udmærket, men bare ik' godt nok.

Anders, hvad synes du om de resterende deltageres indsatser?
- Generelt: Udmærket. Filmnørden var godt med og beviste at navnet er berettiget. Derimod vil jeg sige at Litteraturnørden, min med-vinder, tydeligvis ingen respekt har for situationen, ingen passion for filmen som medie, ingen kærlighed til en begivenhed af en kaliber som denne. At basere sine vinderbud på noget så usselt som bookmakerne er ... ja, jeg mangler ord. Jeg kan kun sige at jeg føler, at jeg har vundet en moralsk sejr denne nat.

Johan, hvad synes du om årets Oscar-uddeling? - Startede stærkt, overraskende stærkt. Derefter blev det ret seriøst, synes jeg, men på en intelligent måde, som man kunne nyde. De genrer, der blev præsenteret, blev udnyttet godt i selve præsentationerne - ta' fx de håndholdte dokumentarinstruktørinterviews. Og de gamle oscarvindere, der præsenterede de nominerede. Was nice. Men så kom der Broadway-musical, og det, synes jeg, er anakronistisk, og mens nogen synes at anakronismen er et argument for netop broadway-formen, synes jeg, den er altmodisch på den dårlige måde. Jackman er bestået, javist, men eftersom Jon Steward ikke er død, synes jeg ikke, Jackman har noget som helst at gøre på den scene. Jon var ikke færdig med den.

Og Anders, hvad synes du om årets Oscar-uddeling?
- Fint. Gode og mindre gode ting. Hugh Jackman var fin men lidt fraværende efter at have fyret et fint startnummer af. Presentation by peers til skuespilpriserne var en fantastisk ide, der understregede at dette er en pris givet mellem kolleger. At se Robert de Niro præsentere Sean Penn og derefter se Sean Penn hilse Mickey Rourke var fedt. Jeg var også glad for at rammerne *virker* mindre stramme - der er kortere fra scene til publikum, der var ingen der blev buzzet af scenen fordi tiden gik. All in all, et godt show der lover fint for fremtiden. Jeg er stadig ikke helt overbevist mht Hr. Jackman, og jeg gik derfra med fornemmelsen af at mangle et-eller-andet. Hvad det er ved jeg sgu ikke...

Det ved Filmnørden heller ikke, men han har læst flere kommentarer fra Hollywood-insidere, der har gjort opmærksom på showets rungende mangel på RIGTIGT store stjerner. Anyway, tillykke til Johan og Anders! Det endelige resultat, ser altså ud som følger:

1. Johan K/Anders V B - 17 rigtige
2. Filmnørden - 16 rigtige
3. Annette I C - 15 rigtige
4. Jesper L/Jesper N K - 11 rigtige
5. Nicolai R - 10 rigtige
6. Sofie J - 8 rigtige
7. Gregers R - 6 rigtige

Tak for i år og ses igen til næste år ;-)

Ja, altså I ser Filmnørden lidt før, for han bliver her på bloggen og er klar med mere film-guf, inden du ved af det.

God fornøjelse!
Gå til forsiden - klik her!

2 comments:

Anders VB sagde ...

Jeg flasher min Watchmen-tshirt med stor fornøjelse!

Filmnørden sagde ...

Du fortjener det jo :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...